معرفی انواع بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

انواع بازاریابی تلفنی کدام اند؟

Telemarketing یا شغل بازاریابی تلفنی اولین بار در دهه 1970 معرفی شد و از آن زمان به‌عنوان یک شغل، مطرح گردید. در قرن بیستم، اپراتورهای خانم در این شغل مشغول به کار شدند. شغل بازاریابی تلفنی به‌دلیل گسترش تبلیغات در این سال‌ها رواج خوبی داشت و هنوز هم از آن استفاده می‌شود. برخی فکر می‌کنند دوره این نوع بازاریابی به سر آمده و دیگر بازدهی کافی را ندارد. اما بازاریابی تلفنی به دلیل هزینه کمی که دارد همچنان حائز اهمیت است و یک گزینه مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌ شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بازاریاب تلفنی کلیک نمایید.

معمولا بازاریابی تلفنی به دو شکل انجام می‌شود:

  • حالت اول:

که رایج‌تر است بازاریاب تلفنی، با افراد هدف که می‌توانند از گروه‌های مختلف جامعه باشند تماس می‌گیرد که به آن بازاریاب بیرونی یا outbound می‌گویند. اگر بازاریاب به دنبال پیدا کردن مشتریان جدید باشد این روش را تماس سرد یا cold calling می‌نامند. لیست تلفن‌هایی که باید تماس گرفته شوند از قبل تهیه شده است. این لیست‌ها از روش‌های مختلفی مثل نظرسنجی، سیستم عضویت یا خرید از سایت‌های مختلف یا سایر روش‌ها بدست می‌آید.

  • حالت دوم:

حالتی است که بازاریاب تلفنی منتظر می‌ماند تا مشتری تماس بگیرد. مثلا اگر دربرنامه پرمخاطبی اعلام شود که با ما تماس بگیرید احتمالا شاهد سیل تماس‌ها خواهیم بود. در چنین حالتی احتمال اینکه مشتری خرید کند بیشتر است چون قبل از خرید، اطلاعاتی درباره آن محصول یا خدمات دارد و با تمایل خودش تماس گرفته است. به این حالت بازاریاب درونی یا inbound می‌گویند.

از دیدگاه نوع مخاطب نیز می‌توان این شغل را به دو دسته تقسیم کرد. در دسته اول، بازاریاب تنها با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط است (B2C) و محصول و خدمات را به مصرف‌کننده نهایی معرفی می‌کند تا واسطه‌ها را از‌میان بردارد مثل معرفی دستگاه آب‌سردکن. در حالت دوم، بازاریاب با کسب‌وکارهای دیگر در ارتباط است (B2B). مثلا افرادی که آلمینیوم خام می‌فروشند می‌توانند از طریق تماس تلفنی آن را به کارگاه‌ها و کارخانه هایی که از آن استفاده می‌کنند معرفی کنند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

11 مهارت اصلی که برای یک طراح لباس حرفه ای نیاز است

شرح وظایف و مسئولیت های مهندس معمار

بررسی مهارت ها و وظایف مهندس نرم افزار حرفه ای